DOWIESZ SIĘ, JAK
- tworzyć film na podstawie jednego obrazu statycznego,
- wykorzystywać funkcje programu PhotoFilmStrip, m.in. importować obrazy, stosować swobodny ruch kamery, płynnie zmieniać kierunek ruchu kamery.
Na tej lekcji poznasz edytor do tworzenia animowanego pokazu slajdów PhotoFilmStrip (czytaj: fotofilmstrip). Jego ważną zaletą jest możliwość dowolnej analizy statycznego obrazu za pomocą kamery. Właśnie tę zaletę programu wykorzystasz podczas wykonywania ćwiczenia na bieżącej lekcji. Stworzysz film na podstawie jednego obrazu i plansz z napisami.
PRACE WSTĘPNE
Na warsztat weźmiesz dzieło Pietera Claesza (czytaj: Pitera Klasza) – holenderskiego malarza z okresu baroku. Obraz przedstawia martwą naturę. Na stole stoją patera z homarem i misy z owocami oraz różne przedmioty użytkowe: dzban, kielich, książki i skrzypce. Dostępna w internecie reprodukcja występuje pod niemieckim tytułem Tafel mit Hummer, Silberkanne, großem Berkemeyer, Früchteschale, Violine und Büchern.
- Wpisz w wyszukiwarce tytuł obrazu i ustaw kryteria wyszukiwania takie jak na poniższym zrzucie.
- Pobierz obraz o możliwie największych rozmiarach i zapisz go pod nazwą Oryginał w folderze przeznaczonym na elementy graficzne.
- Przygotuj w programie GIMP czołówkę filmu, tj. planszę o rozmiarach 1920 × 1080 pikseli i rozdzielczości 72 ppi z napisem rozmieszczonym w trzech wierszach. W pierwszym wierszu ustaw tytuł MARTWA NATURA, w drugim nazwisko autora – Pieter Claesz, a w trzecim datowanie – 1597–1660. Sformatuj tekst według własnego uznania.
- W podobny sposób przygotuj planszę z napisem końcowym, np. „Realizacja filmu w programie PhotoFilmStrip: [imię i nazwisko]”.
- Zapisz oba pliki z napisami w formacie BMP w folderze przeznaczonym na prace graficzne. Nazwij je odpowiednio start i koniec.
TWORZENIE NOWEGO PROJEKTU
Składniki filmu już masz. Teraz musisz zaimportować je do swojego projektu.
- Utwórz nowy projekt w programie PhotoFilmStrip – po otwarciu aplikacji kliknij ikonę Create new project (czytaj: kriejt niu prodżekt).
- W oknie Project properties (czytaj: prodżekt propertis) uzupełnij właściwości projektu – wpisz nazwę projektu MartwaNatura, wskaż folder zapisu projektu (folder przeznaczony na pliki wideo) i ustaw współczynnik proporcji na 16:9. Zatwierdź ustawienia przyciskiem OK.
- Zaimportuj plansze z napisami i reprodukcję – kliknij ikonę Import Pictures (czytaj: import pikczers), a następnie w oknie Import Images (czytaj: import imidżys) zaznacz plansze oraz reprodukcję i kliknij przycisk Otwórz.
- Importuj reprodukcję jeszcze trzykrotnie – użyj ikony na pasku narzędzi.
- Uporządkuj obrazy na taśmie filmowej u dołu strony – przeciągnij je tak, aby plansza startowa znalazła się na początku, a końcowa na końcu taśmy.
PRACA NA PLANIE FILMOWYM
Czas zająć się ożywieniem martwej natury. Zacznij od czołówki filmu, czyli animacji napisu początkowego.
- Zaznacz na taśmie planszę z napisem początkowym.
- Zmodyfikuj początek i koniec animacji tak, aby uzyskać efekt płynnego powiększania planszy – w lewym okienku rozciągnij zaznaczenie tak, aby obejmowało całą planszę, w prawym okienku zmniejsz je tak, by mieścił się w nim tylko napis.
- W pozycji Process określ pozostałe parametry animacji – tak jak na zrzucie poniżej.
- Przejdź do następnej pozycji na taśmie, ustaw czas trwania animacji na 8 s i zaznacz brak przejścia.
- Ustal możliwie największy obszar początkowy animacji, a obszar końcowy zawęź do talerza z homarem. Aby precyzyjnie określić położenie zaznaczania i jego rozmiary, kliknij ikonę Adjust motion manual (czytaj: adżast mołszyn manjual), a następnie w oknie Motion positions (czytaj: mołszyn poziszyn) wpisz ustawienia dotyczące pozycji startowej i końcowej animacji – tak jak na zrzucie poniżej.
- Przechodź do kolejnych pozycji na taśmie i określaj dla nich parametry ruchu. W odniesieniu do obrazów z martwą naturą ustalaj czas na 8 s bez przejść. Dla ostatniego obrazu martwej natury ustal przejście w postaci przenikania. W przypadku napisu końcowego ustal czas animacji na 6 s bez przejścia.
- Animacje poszczególnych obrazów ustaw zgodnie ze schematycznym scenariuszem przedstawionym poniżej. Przy określaniu położenia i rozmiaru obszaru początkowego animacji każdego kolejnego obrazu pamiętaj, że muszą mieć one takie wartości jak wartości końcowe obrazu poprzedniego. Wykorzystaj narzędzie Adjust motion manual.
Nad taśmą znajdują się dwa okienka z aktywną planszą – w lewym pokazany jest fragment, od którego rozpocznie się animacja, a w prawym – obszar, na którym animacja się zakończy. Ustawienia te można zmieniać według własnego pomysłu.
ZAPISYWANIE PROJEKTU I FILMU
Jeśli chcesz mieć możliwość wprowadzania poprawek – a może się okazać, że jest potrzebna jakaś zmiana – zapisz projekt filmu. Jeśli zapiszesz tylko film, nie będziesz mieć szansy na jakiekolwiek jego modyfikacje.
- W menu File (czytaj: fajl) wybierz polecenie Save project (czytaj: sejw prodżekt).
- Na pasku narzędzi kliknij ikonę Render filmstrip, a następnie w oknie Render filmstrip w polu Format wybierz pozycję x264/AAC (MP4), Resolution (czytaj: rezoluszyn), ustaw na FULL-HD (1920x1080) i kliknij przycisk Start.
- Wyszukaj w internecie trzy (możliwie dużych rozmiarów) obrazy Józefa Chełmońskiego, na których namalowane są konie, i zapisz reprodukcje w folderze na obrazy. Wykonaj z tych materiałów trzy filmy w programie PhotoFilmStrip – każdy powinien trwać 20–30 s. Tym razem nie dodawaj plansz z napisami. Nie stosuj też żadnych dodatkowych efektów. Zapisz projekty i filmy w folderze przeznaczonym na filmy. Wykorzystasz je podczas następnej lekcji.
W folderze wskazanym podczas tworzenia nowego projektu program utworzy folder o nazwie MartwaNatura, a w nim zapisze plik projektu o nazwie MartwaNatura.pfs.
Pojawi się okno Job queue (czytaj: dżob kju) z paskiem postępu zapisu filmu. Kiedy pod paskiem postępu wyświetli się komunikat Done (czytaj: dan), można zamknąć okno i program. Film jest gotowy. Możesz obejrzeć swoje dzieło. Jeśli uznasz, że są konieczne poprawki, otwórz projekt, popraw mankamenty i ponownie zapisz projekt oraz film.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz