poniedziałek, 15 marca 2021

5.6 Cyfrowy montaż filmu

 DOWIESZ SIĘ, JAK

  • tworzyć w programie GIMP obramowanie z efektem 3D,
  • wykorzystywać funkcje programu OpenShot Video Editor, m.in. importować obrazy i filmy, stosować animowane przejścia między sekwencjami filmu, dodawać napisy.

Podczas tej lekcji będziesz pracować z edytorami GIMP oraz OpenShot Video Editor (czytaj: ołpen szot widio editor). Posłużą one do realizacji filmu złożonego z obrazów statycznych i krótkich sekwencji wideo.

ZAŁOŻENIA WSTĘPNE

Pierwszy etap realizacji każdego projektu powinno stanowić sformułowanie wstępnych założeń – w przypadku filmów warto opisać koncepcję wizualną oraz wytyczne dotyczące montażu. Można to zrobić w punktach.

Tab. 1. Założenia wstępne filmu realizowanego w programie PhotoFilmStrip

Po wykonaniu zadania 1 z poprzedniej lekcji masz już większą część elementów potrzebnych do montażu filmu. Musisz jeszcze przygotować trzy plansze z reprodukcjami.

PRZYGOTOWANIE PLANSZ ROZDZIELAJĄCYCH SEKWENCJE FILMU

Opisane poniżej czynności należy wykonać w edytorze GIMP dla każdego z trzech obrazów.

  • W menu Plik wybierz polecenie Nowy…, a następnie w oknie Utworzenie nowego obrazu kliknij pozycję Zaawansowane opcje, wprowadź ustawienia takie jak na zrzucie poniżej i zatwierdź je przyciskiem OK.
  • Rys. 1. Określanie parametrów nowego obrazu

  • Dodaj tło tworzonej planszy – wypełnij obszar roboczy deseniem.
    • Na karcie z prawej strony okna kliknij ikonę Desenie i wybierz wzór dla obszaru roboczego.
    • Zaznacz w przyborniku narzędzie Wypełnienie kubełkiem.
    • Na karcie poniżej przybornika kliknij ikonę Opcje narzędzia i wprowadź ustawienia jak na zrzucie.
    • Rys. 2. Określanie parametrów wypełniania obszaru roboczego

    • Wypełnij obszar roboczy deseniem – przenieś kursor nad obraz i kliknij lewym przyciskiem myszy.
  • Dostosuj reprodukcję tak, by można było ją umieścić na planszy wypełnionej deseniem.
    • Otwórz reprodukcję (Plik → Otwórz...).
    • Z menu Obraz wybierz polecenie Skaluj obraz…, a następnie w oknie Skalowanie obrazu ustaw rozdzielczość na 72 ppi, szerokość tak, aby nie przekraczała wartości 1600 pikseli, a wysokość tak, aby nie przekraczała 800 pikseli. Zmiany zatwierdź przyciskiem Skaluj.
  • Skopiuj przeskalowany obraz.
    • Naciśnij kombinację klawiszy Ctrl+C, aby przenieść obraz do schowka.
    • Kliknięciem krzyżyka przy ikonie reprodukcji zamknij jej okno.
    • W oknie Zamknięcie kliknij przycisk Odrzuć zmiany.
  • Wklej skopiowany obraz na wypełnionej deseniem planszy.
  • Dodaj do reprodukcji obramowanie.
    • Zamień wklejoną reprodukcję na warstwę obrazu – w menu Warstwa wybierz polecenie Do nowej warstwy.
    • Aby dodać obramowanie z efektem cienia, dodaną warstwę należy rozszerzyć do rozmiarów planszy z deseniem – w menu Warstwa wybierz polecenie Dopasuj warstwę do wymiarów obrazu.
    • Upewnij się, że warstwa reprodukcji na karcie Warstwy jest zaznaczona.
    • Dodaj nową przezroczystą warstwę na obramowanie reprodukcji – w menu Warstwa wybierz polecenie Nowa warstwa…, po czym w oknie Nowa warstwa w polu Nazwa warstwy wpisz Ramka, a w polu Wypełnienie ustaw Przezroczystość.
    • Określ krawędzie reprodukcji – ustaw kursor myszy na linijce, naciśnij lewy przycisk myszy i z wciśniętym przyciskiem przeciągnij odpowiednio pionowe i poziome prowadnice.
    • Zaznacz obszar ograniczony prowadnicami na warstwie Ramka – wybierz w przyborniku narzędzie Zaznaczenie prostokątne.
    • Rozszerz zaznaczenie o 60 pikseli – w menu Zaznaczenie wybierz polecenie Powiększ…, a następnie w oknie Powiększenie zaznaczenia zmień odpowiednio jednostkę i wartość.
    • Rys. 3. Powiększanie obszaru zaznaczenia wokół reprodukcji

    • W celu zaokrąglenia narożników zaznaczenia prostokątnego w menu Zaznaczenie wybierz pozycję Zaokrąglenie…, a następnie w oknie Script-Fu: Zaokrąglenie ustaw promień na 5%.
    • Rys. 4. Ustalanie wielkości zaokrąglenia narożników zaznaczenia

    • Wybierz deseń i wypełnij nim zaznaczony obszar – postępuj tak jak w przypadku wypełniania deseniem planszy.
    • Odkryj reprodukcję – na warstwie Ramka zaznacz obszar ograniczony prowadnicami i naciśnij klawisz Delete, aby usunąć zaznaczony fragment.
    • Usuń zaznaczenie – w menu Zaznaczenie wybierz pozycję Brak.
  • Dodaj do obramowania efekt cienia stwarzający wrażenie trójwymiarowości – w menu Filtry → Światło i cień wybierz pozycję Rzucanie cienia…, a następnie w oknie Rzucanie cienia wprowadź ustawienia jak na zrzucie poniżej.
  • Rys. 5. Ustalanie parametrów cienia rzucanego przez warstwę Ramka

    Pierwsza plansza gotowa. Zapisz ją w formacie BMP i w podobny sposób przygotuj pozostałe plansze z reprodukcjami oraz dwie dodatkowe plansze: tytułową i końcową.

MONTAŻ FILMU

Aby zmontować film, musisz wgrać do edytora wideo wszystkie elementy składowe, a następnie odpowiednio je połączyć.

  • Otwórz program OpenShot Video Editor.
  • Zaimportuj plansze i animacje – na pasku narzędzi kliknij ikonę Import plików, a następnie w oknie Import pliku… przejdź do odpowiednich folderów, zaznacz wybrane pliki i kliknij przycisk Otwórz.
  • Rys. 6. Import plików potrzebnych do zmontowania filmu

  • Dodaj tytuł filmu.
    • Kliknij menu Tytuł i wybierz pozycję Tytuł.
    • W kreatorze Tytuły zdefiniuj treść i wygląd tytułu.
    • W polu Wybierz szablon kliknij wybrany szablon.
    • W polu Nazwa pliku wpisz tytuł filmu.
    • W polach Linia 1 i Linia 2 wpisz tytuł filmu rozdzielony na dwa wiersze.
    • Jeśli chcesz, zmodyfikuj rozmiar i krój czcionki, kolor tekstu i kolor tła.
    • Wprowadzone zmiany zatwierdź przyciskiem Zachowaj.

    Rys. 7. Okno kreatora tytułów

    Ikona tytułu pojawi się w zasobniku przeznaczonym na elementy składowe filmu.

  • Tą samą metodą utwórz tytuły kolejnych sekwencji filmu.
  • Teraz możesz zająć się łączeniem wszystkich elementów. W dolnej części okna programu znajdują się ścieżki, na których będziesz układać elementy w takiej kolejności, w jakiej mają się pojawiać w filmie. Standardowo program daje do dyspozycji pięć ścieżek. Aby zwiększyć ich liczbę, wystarczy kliknąć przycisk Dodaj ścieżkę.

    Nad ścieżkami umieszczona jest oś czasu – ułatwi ci ona określenie czasu pokazywania poszczególnych elementów filmu.

  • Z zasobnika z ikonami elementów filmu przeciągnij ikonę tytułu filmu na ścieżkę 1.
  • Rys. 8. Umieszczenie tytułu filmu na ścieżce 1

  • Ustaw czas wyświetlania tytułu.
    • Przeciągnij wskaźnik upływu czasu na szóstą sekundę na osi czasu.
    • Rys. 9. Ustalanie wskaźnika czasu na szóstej sekundzie filmu

    • Rozciągnij ikonę umieszczoną na ścieżce tak, aby jej lewa krawędź pokrywała się z zerową sekundą, a prawa z szóstą. Takie ustawienie ułatwi ci wskaźnik upływu czasu.
    • Rys. 10. Rozciąganie ikony z tytułem do wskaźnika czasu

  • Na ścieżce 2 ustaw tytuł pierwszej reprodukcji tak, aby zachodził na tytuł filmu umieszczony na ścieżce 1 – jak na zrzucie na stronie obok.
  • Rys. 11. Ustawianie względem siebie elementów składowych filmu

  • Ustaw efekt przejścia między ścieżkami.
    • Kliknij Przejścia.
    • Z zasobnika z ikonami przejść przeciągnij wybraną ikonę na ścieżkę 2. Ustaw zakres przejścia tak, aby jego początek pokrywał się z początkiem tytułu umieszczonego na tej ścieżce, a koniec z końcem tytułu umieszczonego na ścieżce 1.
    • Rys. 12. Ustawianie przejścia między sekwencjami filmu

  • W podobny sposób ustaw na ścieżce 3 pierwszą planszę z reprodukcją i ustaw efekt przejścia od jej tytułu do planszy.
  • Na ścieżce 4 ustaw sekwencję wideo tej reprodukcji i ustaw efekt przejścia od planszy do sekwencji wideo.
  • Dalej ustawiaj kolejno: tytuł planszy, efekt przejścia, planszę i sekwencję wideo.
  • Na końcu filmu wstaw planszę z napisem końcowym.
  • Rys. 13. Rozmieszczenie sekwencji filmu na kolejnych ścieżkach

    Aby sprawdzić efekty swojej pracy, w każdym momencie montażu można kliknąć ikonę Otwórz i skorzystać z możliwości podglądu tworzonego wideo.

    Rys. 14. Uruchamianie podglądu wideo

ZAPISYWANIE PROJEKTU I FILMU

Gotowe dzieło można:

  • zapisać jako edytowalny projekt – w menu Plik należy wówczas wybrać polecenie Zapisz projekt jako…, a następnie wskazać miejsce zapisu projektu, wprowadzić nazwę i kliknąć przycisk Zapisz;
  • wyeksportować w postaci wideo – w menu Plik trzeba wybrać polecenie Eksport nagrań wideo, a następnie w oknie eksportu pliku kliknąć przycisk Eksport nagrań wideo (plik z filmem zostanie zapisany w tej lokalizacji, w której został zapisany projekt filmu).

W tej lekcji nie opisano wszystkich funkcji i możliwości programu OpenShot Video Editor. Jeśli spodobał ci się ten program i masz trochę czasu, poeksperymentuj z nim samodzielnie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz